تاریخچه ریبوک

تاریخچه ای برای ریبوک

ریبوک

مقدمه:

از اوج قدرت تا فروپاشی عظیم با ریبوک.

چه می شود اگر ما به شما بگوییم که زمانی نایک در بازار کفش ورزشی آمریکا سلطنت نمیکرد؟

با توجه به گستردگی نایک در فرهنگ معاصر آمریکا ، ممکن است باور کردن آن دشوار باشد.

اما ، در دهه ۱۹۸۰ ، نه نایك بود و نه آدیداس كه كثرت بازار آمریكا را كنترل می كرد.

در عوض ، دنیای کفش ورزشی از یک کمپانی کفش ورزشی نشانه گرفته بود

که آن هم ریبوک نام داشت.

تاریخ ریبوک طی سالها یکی از صعودهای نجومی و فروپاشی های عظیم را تجربه کرده است.

تاریخچه ریبوک:

ریبوک در سال ۱۹۵۸ در انگلستان توسط دو برادر به نامهای جو و جف فاستر تاسیس شد.

تا یک سنت خانوادگی در ساخت کفش های ورزشی را ادامه دهند.

پدربزرگ آنها ، جوزف ویلیام فاستر ، یک شرکت مشهور به نام J.W را راه اندازی کرده بود.

پس از تلاش برای کپی رایت از نام “Mercury”، برادران به Grey Rhebok، گونه ای از Antelope آفریقایی، روی آوردند.

 

در سال ۱۹۷۹ ، Reebok در نمایشگاه بین المللی کفش کتانی شیکاگو، کفش های شرکت مورد توجه Firemanقرار گرفت .

و فایرمن حقوق اختصاصی ریبوک در آمریکای شمالی را به دست گرفت.

در ابتدا ، سرمایه گذاری Fireman به نظر می رسید موفقیت متوسطی داشته باشد .

زیرا Reebok در سال ۱۹۸۱ تقریباً ۱٫۵ میلیون دلار فروخت.

تا پایان دهه ، این سرمایه گذاری به عنوان پاداش های افسانه ای درآمد…

دنیای جدید با ایروبیک:

در دهه ۱۹۸۰ بود که مردم به ماندن (یا شکل گرفتن) علاقه واقعی داشتند.

این دهه بود که جهان به ایروبیک پرداخت و تأکید جدیدی روی ورزش هایی همچون تنیس داشت.

در این هنگام ، ریبوک رونق گرفت، این شرکت گسترش پیدا کرد .

طیف وسیعی از کفش های ورزشی گاه به گاه طراحی شده برای ورزشکاران آماتور و ورزشهای بدنسازی را ارائه داد.

رشد انفجاری اولیه Reebok از بازار ایروبیک زنان بدست آمد وقتی این برند با نام تجاری Freestyle وارد بازار شد .

دوران Fireman:

در سال ۱۹۸۴ ، پنج سال پس از اخذ مجوز آمریکای شمالی ، Fireman ایده دیگری را در سر داشت .

او میتوانست با خرید شرکت مادر بریتانیایی به فراگیری برند ریبوک کمک کند.

در حالی که حقوق قبلی Fireman برای Reebok به او خلاقیت می داد.

اما با مالکیت Reebok او این امکان را داشت تا از این برند در انقلاب تناسب اندام غول بزرگی بسازد.

نایک و آدیداس برای موقعیتشان در بازار آقایان دلخوش بودند ، اما بخش عمده زنان را نادیده گرفته بودند.

و همین امر ادامه موفقیت ریبوک را تضمین کرده بود.

Reebok با استفاده از این حرکت و درآمدی که از ایروبیک به ارمغان آورده بود ، وارد بازار مردان شد .

و محصولاتی مانند Workout ، Newport Classic و Revenge Plus را به بازار عرضه کرد که بعداً تبدیل به Club Classic 85 شد.

 

تاكیدی كه ریبوك در مورد داشتن ظاهری جدای از تناسب اندام در آن هم در کفش از خود نشان می داد.

باعث شد تا در سال ۱۹۸۶ ، Reebok مهمترین مارك کفش ورزشی در آمریکای شمالی شود.

در سال ۱۹۸۷ ، فروش Reebok بالغ بر ۱٫۴ میلیارد دلار ، هزار برابر آنچه Fireman برای اولین بار در سال ۱۹۸۱ به دست آورد بود.

تا سال ۱۹۸۸ ، این تعداد به ۱٫۸ میلیارد دلار افزایش یافت ،ریبوک ۲۶٫۷ درصد از بازار کفش ورزشی را کنترل می کرد.

و درآمد آن بالاتر از بهترین درآمد نایک یعنی ۱٫۲ میلیارد دلار بود.

چیزهای خوب برای همیشه دوام می آورند.

در سال ۱۹۸۹ ، نیویورک تایمز گزارش داد كه نایك “در تلاش برای بازاریابی كفش برای مشتری مد گرا است “.

منطقه ای كه ریبوك در آن قوی بود.

پاسخ Reebok این بود که صفحه ای را از دفترچه بازی نایک به سرقت برده و سعی کنید با قرار دادن فناوری قبل از مد ، خود را به این شرکت معرفی کنید.

 

پمپ Reebok ، اولین بار از این کفش ورزشی تزریق شده در سال ۱۹۸۹رونمایی شد .

با تأکید ریبوك بر استفاده از ورزشكاران حرفه ای به عنوان سفیران تجاری ، پمپ توسط دومینیك ویلكینز معرفی شد.

در سال ۱۹۹۱ ، دی براون با پیروزی در مسابقه NBA Slam Dunk ، یک جفت پمپ پوشید و آنها را در تلویزیون ملی به نمایش گذاشت.

Shaquille O’Neal نیز به عنوان سفیر ریبوک قرارداد امضا کرد و به او کفش ورزشی پمپ امضا شده داده شد.

او بعداً به بخشی از تلاش مداوم Reebok برای به چالش کشیدن نایک در بخش بسکتبال ، شد.

در سال ۱۹۹۶ ، این برند آلن ایورسون را به عنوان سفیر اضافه کرد .

 

DMX:

فن آوری محکم Reebok در دهه ۹۰ که دارای ده غلاف بزرگ بود و اجازه می داد تا هوا از یک غلاف جریان یابد تا توزیع بهتر وزن و پشتیبانی در تمام قسمتها انجام شود .

DMX در سال ۱۹۹۷ آغاز به کار کرد. این کفش ورزشی ،تهاجمی و در چهره شما بود

که از رنگهای الکتروریکی شکل میگرفت که Reebok با شعار “به جهنم برو و دوباره برگرد” آن را به بازار عرضه کرد.

Reebok از اواخر دهه ۹۰ و اوایل قرن جدید به عنوان یک برند ضد استقرار ، از رنسانس انواع و اقسام آن لذت برد و با رنگهای مشکی کلاسیک Reebok بازار را در برگرفت.

فرهنگهای مختلف در اروپا و ایالات متحده، باعث شد کفش های این برند در شهرهای داخلی آمریکا شکوفا شوند و به “Souljas” معروف شدند.

دوران رکود ریبوک:

با این وجود ، ریبوك در اواسط تا اواخر دهه ی۰۰ و اوایل سال ۲۰۱۰ دچار ركود شد.

این برند تلاش کرد با رفتن به ورزش هایی مانند فوتبال ، با امضای ستاره هایی مانند تیری هنری و کسب حق NHL ، سبد سهام خود را متنوع سازد .

اما از نظر سرمایه فرهنگی ، سهم اندکی برای نشان دادن برندشان درنظر گرفته بودند.

یادآوری این نکته مهم است که ، از نظر تاریخی ، Reebok هرگز نتوانسته است حداقل در مقایسه با صنعت نایک و آدیداس ، جایگاهی در بخش پوشاک کسب کند.

واگذاری ریبوک به آدیداس:

در سال ۲۰۰۵ ، Reebok توسط adidas ، به پیشنهاد شرکت آلمانی برای سوءاستفاده از چالش دو طرفه علیه نایک ، خریداری شد.

اما ، به جای توجه به کفش های گاه به گاه ورزش که باعث شد Reebok در دهه ۸۰ تا این حد معروف شود .

این برند سعی کرد تا خود را به عنوان یک برند واقعی با عملکرد فناوری هدایت کند.

در اوایل دهه ۲۰۱۰ شاهد ظهور فناوری جنجالی – مانند ZigTech — و همکاری Reebok با CrossFit و مربیان مشهور بودیم .

تا تلاش کند تا خود را به عنوان یک برند برتر تناسب اندام دوباره احیا کند.

 

این شرکت حتی لوگوی وکتور نمادین خود را به نفع یک آرم “دلتا” که بیشتر مطابق با ارزش های اصلی CrossFit بود ، تغییر داد.

در حالی که ممکن است این حرکات موفقیتی مانند همان موفقیتهای Reebok در دهه ۸۰ نداشته باشد ، اما آنها برای شرکت سودآور بودند.

از نظر Reebok ، CrossFit ایروبیک جدید بود و ضربه زدن به ورزشگاه در قرن بیست و یکم برابر با تنیس و دویدن بود.

امروزه میتوانیم به صورت رسمی ریبوک را بخشی از برند آدیداس بدانیم .

این هم سرگذشت پرفراز نشیب برندی بود که روزگاری غول های این صنعت حسرت معروفیت آن را میخوردند.

اما امروزه قسمتی از یک شرکت بزرگتر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *