تاریخچه نایک

تاریخچه شرکت نایک:

نایک ، یکی از شناخته شده ترین شرکتهای تولیدکننده تجهیزات ورزشی در جهان است.

من معتقدم که اکثر ما در مورد آنها شنیده ایم .

محصول آنها را خریداری می کنیم و حتی الان یک محصول را حمل می کنیم.

با این حال ، آیا همه می دانند که چرا نایک به عنوان “نایک” نامگذاری شده است ؟

و آرم Swoosh به چه معنی است؟

حال بگذارید مختصراً نایک و تاریخچه آن را معرفی کنم.

تاریخچه نایک

مقدمه

نایک یک تولید کننده و فروشنده معروف تجهیزات ورزشی است.

آنها در بیش از ۱۷۰ کشور جهان بیش از ۳۰،۰۰۰ کارمند دارند و در شش قاره فعالیت می کنند.

به هر حال، نایک برندی قدرتمند به وجود آورده است.

این کار از طریق تشکیل دادن مجموعه ای از کارخانجات از جمله :

Cole Haan ) ،Converse ،Hurley International،NIKE Golf ،( Umbro Ltd تحقق پیدا کرده است.

در سال ۲۰۱۰ ، نام نایك به عنوان یكی از ۱۰۰ شركت برتر ثبت شده است.

و سهام شركت به عنوان سهامی برتر و پایدار در جهان ثبت شده است.

به غیر از این ، نایک بالاترین امتیاز در نوآوری در طراحی را از Ceres دریافت کرد.

همچنین ، نایک با اجرای برنامه های بازیافت ، ردپاهای کربن خود را کاهش داده است.

و کاملاً از صنعت سبز حمایت می کند.

همچنین نایک مسئولیت جامعه را برعهده می گیرد…

تاریخچه نایک

نایک در ابتدا با نام Blue Ribbon Sports نامگذاری شد .

که توسط فیلیپ نایت و مربی وی بیل بومرمن در ۲۵ ژانویه سال ۱۹۶۴ ایجاد شد.

نایت متقاعد شده بود که کفشهای ژاپنی می توانند برای محصولات آلمانی که در آن زمان بر بازار آمریکا حاکم بودند رقبای مهمی شوند.

این شرکت در ابتدا به عنوان توزیع کننده سازنده کفش ژاپنی Onitsuka Tiger فعالیت می کرد.

 

سرانجام نوآوری در طراحی کفش ،توسط بوورمن به گوشه ای از گسترش و موفقیت مداوم شرکت تبدیل شد.

با رشد سریع سود این شرکت ، در سال ۱۹۶۶ ، BRSاولین فروشگاه خرده فروشی خود را واقع در سانتا مونیکا کالیفرنیا افتتاح کرد.

تا سال ۱۹۷۱ ، روابط بین BRS و اونیتسوکا به پایان رسیده بود.

 

سپس BRS آماده شد تا خط کفش خود را راه اندازی کند.

بنابراین آنها باید یک آرم جدید برای شرکت طراحی کنند.

سپسSwoosh توسط کارولین دیویدسون ایجاد شد.

این آرم نشان دهنده بال در مجسمه معروف الهه یونانی پیروزی ، نایک است.

اولین مدل کفش برای اجرای این طرح در فوریه ۱۹۷۲ منتشر شد.

در سال ۱۹۷۸ ، BRS رسماً خود را به نایک تغییر نام داد.

 

به وسیله Ilie Nastase ، اولین ورزشکار حرفه ای که با نایک قرارداد امضا کرد .

حمایت مالی از ورزشکاران به ابزاری مهم برای بازاریابی برای این شرکت در حال رشد تبدیل شد.

در سال ۱۹۷۹ نایک شرکت خود را به یک ساختمان مرکزی جدید در Beaverton اورگان منتقل کرد.

تا سال ۱۹۸۰ ، نایک به ۵۰٪ سهم بازار در بازار کفش ورزشی ایالات متحده رسیده بود .

و آنها در دسامبر همان سال به یک شرکت رسمی تبدیل شدند.

 

تبلیغات تلویزیونی

اولین تبلیغات تلویزیونی ملی نایک در اکتبر ۱۹۸۲ هنگام پخش ماراتن نیویورک اجرا شد.

این تبلیغات توسط ویدن کندی ایجاد شده است.

نایک و ویدن کندی تبلیغات چاپی و تلویزیونی زیادی ایجاد داده اند.

آنها همچنین شعار معروف “just do it” را برای یکی از تبلیغات نایک در سال ۱۹۸۸ ایجاد کردند .

که توسط Age به عنوان یکی از پنج شعار تبلیغی برتر قرن بیستم انتخاب شد.

در طول دهه ۱۹۸۰ ، نایک خط تولید خود را گسترش داد .

تا این شرکت از کفش ورزشی آلمانی Adidas AG در منطقه آمریکا پیشی بگیرد.

و بازار آن شامل بسیاری از ورزش ها و مناطق دیگر در سراسر جهان شد.

در دسامبر ۱۹۸۰ ، نایک به بورس رفت و دو میلیون سهم را ارائه داد.

این شرکت با درآمدهای حاصل از فروش سهام ، برنامه ریزی برای گسترش مداوم ، به ویژه در بازار اروپا داشت.

حضور نایک در خارج از ایالات متحده

تا سال بعد ، هنگامی که شوق آهسته دویدن در ایالات متحده شروع به پژمرده شدن کرده بود .

نیمی از کفش های راحتی خریداری شده در ایالات متحده علامت تجاری نایک را در اختیار داشتند.

با این وجود سهم قابل توجهی از فروش خود را از سایر انواع کفش های ورزشی ، به ویژه کفش بسکتبال و کفش تنیس به دست آورد.

علاوه بر این ، نایک از فروش شدید سایر خطوط تولید خود که شامل پوشاک ، کفش کار و اوقات فراغت و کفش کودکان بود ، بهره مند شد.

 

با توجه به کند شدن رشد بازار ایالات متحده ، این شرکت توجه خود را به رشد در بازارهای خارجی معطوف کرد.

و شرکت Nike International Ltd را در سال ۱۹۸۱ افتتاح کرد.

تا محصولات این شرکت اروپا و ژاپن و همچنین آسیا و آمریکای لاتین را تسخیر کنند.

در آفریقا و اروپا ، نایک با رقابت سختی از سوی آدیداس و پوما روبرو شد.

این شرکت کارخانه ای را در ایرلند افتتاح کرد تا بتواند کفش های خود را بدون پرداخت تعرفه واردات بالا توزیع کند.

در سال ۱۹۸۲ ، این شرکت از استون ویلا ، تیم برنده در مسابقات فوتبال انگلیس و اروپا پشتیبانی کرد و باعث تقویت کفش ورزشی جدید خود شد.

در ژاپن ، نایك خود را با Nissho Iwai ، ششمین شركت بزرگ تجارت ژاپن ، برای تشکیل شركت نایك ژاپن متحد كرد.

 

محصولات موجود

شرکت نایک تولید کننده طیف زیادی از وسایل و تجهیزات ورزشی است.

آنها مشغول طراحی ، توسعه و بازاریابی جهانی کفش ، پوشاک ، تجهیزات و لوازم جانبی بودند.

محصولات آنها شامل کفش و پوشاک برای فعالیت های ورزشی مانند فوتبال ، بسکتبال ، تنیس ، دو و میدانی و گلف برای آقایان ، زنان و کودکان است.

همچنین یک سری تجهیزات عملکردی را با نام تجاری Nike از جمله کیف ، جوراب ، توپ ورزشی ، عینک و سایر تجهیزات طراحی شده برای فعالیت های ورزشی به فروش می رساند.

 

در سال ۱۹۸۷ ، نایک برای اولین بار سری Air Max را به عنوان یک مدل از محصول کفش منتشر کرد.

از آن زمان ، نایک در بسیاری از فناوریهای جدید سرمایه گذاری کرد .

که باعث کاهش وزن و افزایش محافظت از کفش می شود.

هم اکنون ، نایک ایر مکس یکی از محبوب ترین و شیک ترین کفش های بین رقیب است.

 

در سال ۱۹۸۵ ، نایک Air Jordan I را معرفی کرد.

کفش بسکتبال با کارایی بالا که ضد ضربه ، فنری و سرعت بخشیدن به شتاب طراحی شده است.

نام این کفش به نام بازیکن مشهور بسکتبال مایکل جوردن بود.

از آن زمان به بعد ، مدل Air Jordan برای طرفداران بسکتبال بسیار پر طرفدار بود.

تاکنون ۲۵ نوع از مدل از Air Jordan تولید شده است.

معرفی این محصولات باشکوه باعث شده نایک در جهان شناخته شده.

و در فرهنگ جوانان و فرهنگ هیپ هاپ مشهور باشد.

 

استراتژی بازاریابی عملیاتی و فعلی

استراتژی بازاریابی نایک مؤلفه مهمی از موفقیت شرکت است.

به غیر از تبلیغات تلویزیونی که قبلاً به آن اشاره کردم .

حمایت از برخی بازیکنان مشهور استراتژی دیگری برای نایک برای تبلیغ نام تجاری آنها است. نایک برای شروع از تنیسور رومانیایی ایلی نستاز آغاز کرد.

نایک یکی از اسپانسرهای اصلی لباس و کفش برای برترین بازیکنان تنیس ، بسکتبال ، فوتبال ، گلف ، در سطح انفرادی و تیمی بوده اند.

آنها از این ورزشکاران حمایت می کنند تا از محصول خود در مسابقه استفاده کند.

 

بنابراین ، این محصول به همه کسانی که مسابقه را تماشا می کنند نشان داده می شود.

به عنوان نمونه ، جام جهانی ۲۰۱۰ را نایک حمایت کرد.

و بسیاری از تیم های فوتبال از جمله برزیل ، هلند و بسیاری از تیم های دیگر را حمایت کرد.

آنها همچنین شعاری ایجاد می کنند: “آینده را بنویسید”.

این تبلیغات می تواند باعث افزایش بازاریابی لباس ورزشی و سایر کالاهای جانبی شود.

که توسط نایک تولید شده و سود شرکت را افزایش می دهد.

حال و آینده

اگرچه نایک در ۲۰۱۰ یک چالش کلان اقتصادی داشت .

اما نایک سال را به شدت با فرصت های شفاف برای رشد به پایان رساند.

و از لحاظ مالی در وضعیت خوبی قرار دارد.

با حرکت به سال مالی جدید ، نایک باید با چالش های بیشتری مانند:

هزینه های ورودی ، ارز خارجی و نوسانات بازار روبرو شود.

نایک سعی خواهد کرد همانطور که در سال های گذشته این کار را انجام داد .

همچنان به خدمات به مشتری خود ادامه دهد .

و آنها هیچ فرصت رشد کلیدی را بدون استفاده باقی نمی گذارند.

 

چین نمونه ای عالی است. نایک نیروی پیشرو در این بازار باورنکردنی است.

در سال های بعد ، نایک هدف خود را دنبال خواهد کرد که میراث تفکر نوآورانه است.

آنها می خواهند محصولاتی تولید کنند که به ورزشکاران در هر سطح از توانایی کمک کند تا به بالاترین پتانسیل خود برسند.

 

همچنین ، نایک قصد دارد فرصت های شغلی ایجاد کند .

که آنها را از رقابت جدا کند و ارزش هایی را برای سهامداران خود فراهم کند.

آنها به تعامل و ارتباط با مشتری خود ادامه خواهند داد .

و انتظار مشتری و سایر سهامداران را برآورده می کنند.

 

نتیجه

در پایان ، نایک توسط فیلیپ نایت و بیل بومرمن ساخته شد.

آنها برای بیش از ۱۷۰ کشور در سراسر جهان محصولاتی از جمله کفش و پوشاک را برای فعالیت های ورزشی می فروشند.

همچنین ، آنها فناوری های جدیدی را تولید می کنند.

که ممکن است برای بهبود کیفیت محصولات آنها باشد.

برای تبلیغ ، نایک مشغول تبلیغات تلویزیونی و حمایت مالی است که مؤلفه اصلی موفقیت آنها است. بدون شک ، نایک از نظر پوشاک ورزشی ، مد و لباس یکی از برترین شرکت هاست.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *